dubbla begär

Många bokbloggare är duktiga på att läsa böcker från en rad olika länder, men jag läser inte så varierat när det gäller länder. Nu har jag i alla fall läst en fransk bok vilket väl i och för sig händer då och då, men för mig är det nog första gången jag läser en fransk deckare så en liten vyvidgare blev det trots allt.
Dubbla begär (pocket)
Dominique Sylvains Dubbla begär en deckare som har allt som en deckare skall innehålla - ett mord, några sidospår, ett gäng potentiella mördare och så en kommissarie så klart. Det är kommissarien som gör att jag verkligen gillar den här boken. Lola Jost har egentligen pensionerat sig och tar det nu mest lugnt och lägger pussel. Så en kväll dyker Ingrid Diesel, stamgäst på Lolas favoritkrog, upp och vill att de två skall försöka få deras älskade restaurangägare Maxime rentvådd från mordmisstankar. Lola och Ingrid blir ett brottsutredande radarpar som är mycket omaka, men de porträtteras med sådan värme och dialogen mellan dem är rapp och humoriskt. Det muntrar upp mellan alla hemskheter som alltid finns med i deckare. Jag gillar dem och skulle gärna läsa fler böcker med Lola och Ingrid i huvudrollerna. 

En annan sak jag gillar med boken är att Paris, och då främst den 10:de arrondissementet, får ta så mycket plats. Trots att jag aldrig har varit i Paris kan jag känna av stämningen och för en stund bosätta mig på de olika gatuadresserna som ofta återkommer i boken. Apropå gatorna måste jag säga att franska originaltiteln Passage du Désir är klart bättre än den svenska (Dubbla begär) eftersom det är på Passage du Désir som mycket handlingen utspelar sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0