stjärnlösa nätter

Stjärnlösa nätter : en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt liv (pocket)

Arkan Asaad har utifrån sin egen livshistoria skrivit en bok, Stjärnlösa nätter, om hur hederskulturen drabbar pojkar och män och jag applåderar initiativet. Det har skrivits mycket om hur flickor och kvinnor drabbas och flera av dessa böcker har fått många läsare, så därför hoppas jag att Asaads bok, som det skrivits en hel del om i pressen sedan den kom ut, också får många läsare. Inte minst hoppas jag att boken når unga pojkar som befinner sig i samma situation som bokens Amàr gjorde.

Grundberättelsen är i sammanhanget klassisk. Amàr, som är kurd med uppväxt i Sverige, har andra drömmar om livet än vad hans föräldrar har och också till viss del andra värderingar. När han är nitton år följer han med sin far och sina yngre syskon till släkten i Irak. Det blir dock ingen vanlig semesterresa vilket Amàr inser efter ett besök hos hans kusin Amina. Släkten pressar honom på många sätt och till slut går han med på att gifta sig med Amina trots att han finner kusingifte motbjudande.

Boken känns ärlig och uppriktig, Amàr blir en riktig människa. Jag förstår hur svårt han har det, jag förstår att han tvingats in i ett äktenskap han inte vill vara en del av. Samtidigt tycker jag inte om hur han behandlar Amina som ju också tvingats in i äktenskapet, men inte är lika medveten om alternativen som Amàr eftersom hon levt hela sitt liv i den kulturen. De blir båda lidande och det tragiska är att historien skulle kunna berättas av så många unga människor runt om i världen. Att välja sitt eget liv och sin egen livspartner är inte något alla får uppleva tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0