tematrio - italien

 
I veckans tematrio vill Lyran att vi tipsar om tre bra böcker från Italien. Italien, ja ... Det är ju ett välkänt land ... Borde man ju ha läst något från ... Mer än Stål alltså ... Men, nej, det verkar vara väldigt tunt med italiensk läsning för min del. Jag väljer därför att kombinera tematrion med klassikerutmaningen och nämner tre böcker som passar båda.
 
1. Dantes Den gudomliga komedin har jag inte läst i sin helhet, men jag har läst utdrag ur alla delarna och får väl erkänna att jag är barnsligt förtjust i Helvete. Jag tycker också det finns något rörande i att Dante plockat in sitt livs kärlek, den han aldrig fick, Beatrice, i berättelsen och att hon är den som leder honom in i Paradiet. Någon gång kommer jag kanske att läsa hela Den gudomliga komedin, men i nuläget är jag nöjd med de utdrag jag läst.
 
2. Boccaccios Decamerone är också ett verk som jag inte läst i sin helhet utan bara i utvalda delar. Det är ett intressant upplägg med ramberättelsen om de tio ungdomarna som flyr undan pesten och på sin tillflyktsort ute på landet fördriver tiden med att berätta historier för varandra. Totalt blir det hundra olika noveller och innehållet är ofta kritiskt mot kyrkan och/eller sexuellt  som i t ex "Masetto och nunnorna" (som brukar få mina gymnasieelever att fnissa glatt).
 
3. Ecos Rosens namn är den där boken som jag egentligen så gärna vill läsa men aldrig kommer igenom. Inte ens kommer in i faktiskt. Filmen har jag så klart sett och jag älskade verkligen både handlingen och de ruskiga munkarna som smyger omkring med sina hemligheter, men boken kommer kanske för evigt att bli oläst.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Tror inte jag har läst något italienskt överhuvudtaget! Får ta o göra det :)

Svar: Böckerna jag nämnde, med undantag av Rosens namn, är ju medeltidslitteratur så kanske inte något man direkt kastar sig över en solig dag på stranden, men jag kände också att Italien måste få lite mer utrymme i min läsning.
blogg_bohemen

2012-06-26 @ 16:17:54
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Anna

Spännande att du skriver om Dante - jag läste precis idag en bok som refererade till den. Kul med klassiker som lever!

Svar: Inte helt ovanligt med Dantereferenser har jag märkt. Såg t o m en TV-deckare för något år sedan som var helt uppbyggd kring helvetestrattens olika nivåer. Verkligen kul med levande klassiker!
blogg_bohemen

2012-06-26 @ 19:49:41
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/
Postat av: Lyran

Dante ska jag läsa delar av i min kommande littkurs, ska förbereda mig ordentligt genom att läsa en del om boken.

Svar: Kul att du skall läsa litt.vet! Många år sedan jag läste mina två kurser i litt.vet, men det var så otroligt givande.
blogg_bohemen

2012-06-27 @ 10:58:37
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0