om jag stannar

Om jag stannar (pocket)
 
Ibland blir jag lite förvirrad i min läsning. Senast det hände var häromdagen då jag läste Om jag stannar av Gayle Forman. Är det en ungdomsbok eller en vuxenbok? Spelar det någon roll? Ja, tydligen, eftersom jag liksom inte kan släppa tanken under läsning. Lutar åt att klassa den som ungdomsbok. Varför?
 
I boken finns en nästan blind tro på att kärlek löser allt, typisk för ungdomsböcker. Föräldrarna i boken fick barn väldigt unga, men håller ihop. Mia och Adam, det unga förälskade paret, håller ihop trots olikheter som att den ena är tuff och spelar i band och den andra är cellist och spelar klassiskt och deras kärlek kan verkligen övervinna allt. 
 
Det finns en del i det närmsta osannolika scener i boken som kanske framstår som tilltalande för den unga läsaren, men jag tänker mer "Nej, men verkligen?!?!". Typ, spelar verkligen tonåringar på varandras kroppar som om de vore instrument? Åker verkligen en känd rockstjärna till sjukhuset för att börja sjunga i korridoren så att pojkvän kan smita in till döende flickvän?
 
Boken är väl inte direkt dålig. Det är ett bra upplägg med att Mia, som förlorar hela sin familj i bilolycka och själv genomgår flera operationer men svävar mellan liv och död, lämnar sin kropp och kan gå omkring på sjukhuset och se tillbaka på sitt liv och överväga om hon skall välja att leva vidare eller ge upp och dö. Tyvärr blir jag ändå rätt oberörd av boken. 
 
Mer om handlingen kan ni läsa här.
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0