mörka strömmar

Så har jag tack vare Arnaldur Indridason än en gång besök Island och läst ännu en mordhistoria och den här gången var Indridason riktigt bra igen. Efter Frostnätter var jag lite rädd för att han skulle ha tappat stinget, men tack och lov är det inte så. 

Mörka strömmar (pocket)

Handlingen i boken kretsar kring mordet på en man som hittas med halsen avskuren i sin lägenhet i Reykjavik. I mannens fickor hittar polisen Rohypnol, våldtäktsdrogen. Man upptäcker också att mannen själv fått i sig av drogen och att han haft samlag innan han mördades. Utredningen leder bort från huvudstaden och till en liten vindpinad, sömning håla där alla verkar vilja göra allt för att inte säga något eller avslöja något, utom en modig unga flicka.

I Mörka strömmar har Erlendur åkt till sina hemtrakter och är inte med alls. Det är istället Elinborg som leder mordutredningen och det är riktigt trevligt att stifta närmare bekantskap med henne. Jag uppskattar att författaren använder sig av Elinborgs matlagningsintresse i kriminalfallet och låter det bli en röd tråd genom boken. Elinborg har varit rätt anonym i tidigare böcker i serien, men nu har hon blivit en mer utvecklad karaktär och läsaren får också möta hennes familj och jag kan inte låta bli att gilla hennes man som verkar så lugn och trygg. Erlendur då, saknar jag honom? Ja, det gör jag. Tycker ju om den där dystre kommissarien som ständigt plågas av sitt förflutna och har så svårt för det där med relationer till andra människor. Hoppas att han återkommer i nästa bok!

Kommentarer
Postat av: Carro

Hej! Tack för att du tittade in på min blogg :)

Arnaldur Indridason är också en av mina favoritförfattare! Läste nyligen ut "Änglarösten", den var jättebra, har även läst "Glasbruket" och "Kvinna i Grönt". Nästa bok av honom blir "Mannen i sjön" som väntar på mig i Bokhyllan :D Har även införskaffat "Frostnätter". Tyckte du inte att den var bra? Några fler har jag tyvärr inte av honom ännu, ska leta efter fler böcker av honom på loppisar i sommar tänkte jag.

Där kan man verkligen göra fynd! Gillar du deckare så rekommenderar jag Carin Gerhardsen och Peter Robinson. Har du läst "Pepparkakshuset"? Den är riktigt bra! Ha en fortsatt trevlig kväll!

2012-06-18 @ 22:08:42
URL: http://bokslukare.blogg.se/
Postat av: blogg_bohemen

Peter Robinson - ja tack. Carin Gerhardsen - nej tack. :)

2012-06-18 @ 22:12:09
Postat av: Carro

Jaså. gillar du inte Carins böcker? Jag tycker dom är jättebra! Patricia Cornwell och Viveca Sten då? Gillar du dem)?

2012-06-19 @ 17:13:53
URL: http://bokslukare.blogg.se/
Postat av: blogg_bohemen

Det verkar vara många som gillar Hammarbyserien. Jag har bara läst de två första böckerna i Gerhardsens serie, men föll aldrig för vare sig personerna eller intrigerna. Cornwell har jag bara ett svagt minne av att jag läst så svårt att yttra mig om henne. Viveca Sten har jag inte läst alls.

2012-06-20 @ 20:48:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0