äppelkyrkogården



Min andra bok under semester var Anna Bovallers tredje bok om advokaten Petra Wester som alltid dras in i någon kriminalhistoria. I Äppelkyrkogården är det för ovanlighetens skull inte ett mord utan en kidnappning som är kriminalgåtan. I de två tidigare böckerna har det varit mycket Österlen, och visst är den natursköna delen av Sverige med även i den här boken, men huvuddelen utspelar sig i Ungern och Budapest. Också det känns lite nytt och fräscht.

Petra och det nyanställda advokatbiträdet Krisztina skickas iväg på ett hemligstämplat uppdrag om övervakning till Budapest. För att få lite kvalitetstid med sin dotter Martina tar Petra med även henne på resan. På plats träffar de Krisztinas föräldrar, som flydde till Sverige i samband med Ungernrevolten 1956, men sedan ett antal år återvänt till Ungern. Medan Petra dagen efter möter den mystiske Mr K strosar Martina runt i staden på egen hand, men på kvällen återvänder hon aldrig till hotellet och här tar kidnappningshistorien sin början.

Det är en spännande deckare som på många sätt handlar om människors privata historia. Om hur val som gjorts och beslut som tagits påverkat livet och om hur svårt det är att undkomma sådant man helst vill glömma. I den tredje boken lyckas Bovaller bättre än tidigare med att göra personerna hela och få dem att utvecklas och precis det har jag väntat på. Har gillat de två tidigare böckerna, men Äppelkyrkogården är klart bäst. För mig blev det också en liten historialektion eftersom Ungernrevolten, precis som det påpekas i boken, mest är ett begrepp man känner till. Vad som egentligen hände hade jag mycket lite kunskap om och nu vet jag i alla fall lite mer. Skönlitteratur är bra på många sätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0