time out

Inom den gastronomiska världen finns något som kallas för palate cleansers vars uppgift är att rensa bort smaker från föregående maträtt så att nästa rätt kan avnjutas och smaka precis som kocken har tänkt. Jag tycker att det finns böcker som fungerar som någon slags mentala palate cleansers och jag blir allt bättre på att hitta dem. Det är böcker som inte kräver något av mig som läsare, som inte heller gör några bestående intryck, som inte berör eller upprör. Perfekta böcker att läsa när man t ex läst många seriösa böcker, bra böcker, många böcker i samma genre.
 
Time out eller Musik för krossade hjärtan (inbunden)
 
Time Out eller Musik för krossade hjärtan av Ildikó von Kürthy är precis en sådan bok. Jag läser de 230 sidorna i ett nafs. Jag ler lite åt huvudkaraktären Amelie "Puppe" Sturms tankar kring män och kvinnor och inte minst kan jag känna igen mig i en del saker som hon påstår att alla kvinnor gör. Tidigt en morgon avlyssnar hon sin pojkväns, kändisadvokat i Berlin, telefonmeddelande och upptäcker att han har ett förhållande med den avskyvärda svenska modellen Jenny Johansson. I vredsmord ger hon sig på hans älskade kostymer och ger sig sedan iväg på en road trip tillsammans med sin hund Marple och kastas mellan längtan efter att återvända till sin älskling eller att hämnas ännu mer. 
 
Boken utspelar sig under 48 timmar, Puppe lyssar på musik, tänker, flörtar, hämnas. Det är charmigt. Det är snabbläst. Den rensar hjärnan. Dessutom är den snygg med behagligt ljusblå inslag på nästan varje sida och dessutom något så ovanligt som bilder och det funkar oväntat bra.
 

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Så himla bra formulerat - så fungerar det ofta för mig också.

Svar: Tack! Tror att många av oss bokbloggare använder bokliga palate cleansers. :)
blogg_bohemen

2012-07-29 @ 22:00:12
URL: http://vastmanbok.blogspot.com
Postat av: Eva

Vilken bra jämförelse, palate cleansers!

Svar: Tack!
blogg_bohemen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0