en dåres försvarstal

En dåres försvarstal (e-bok)  klassiker
 
Strindberg är Strindberg och jag bestämde mig därför för att läsa En dåres försvarstal med en smula distans och ta det han skriver med en nypa salt. Jag menar, att karln hade en del negativt att säga om kvinnor är ju knappast någon nyhet så ingen anledning att hetsa upp sig redan från början. (På ett ställe blir jag dock arg på riktigt. Det är aldrig OK att slå en kvinna och uppmana andra att göra det bara för att han fick en stund i sänghalmen efteråt) .Att Strindberg väljer att kalla huvudpersonerna för Axel och Maria bortser jag helt ifrån eftersom det ju handlar om August själv och hans hustru Siri von Essen. Det är också väldigt uppenbart att Axel är August både när det gäller hans tankar och hans karriärmässiga framsteg. 
 
Jag har ju redan hintat om att jag tyckte om den här boken, och det kvarstår jag vid även nu när den är utläst. Det är en passionerad kärleksskildring fylld av både förakt och innerlig kärlek. Strindberg kastar sig mellan känslorna och språket är exeptionellt bra. Jag riktigt språknjuter när han på sitt pompösa och egenkära sätt spyr sin galla över kvinnoemancipationen även om jag inte för en sekund delar hans åsikt. Det är en smula märkligt att gilla och ogilla på samma gång.
 
Det är två starka personer i detta äktenskap. Siri/Marie som lämnar sin förste make, mycket för att hon inte får vara skådespelerska, något som Strindberg uppmuntrar henne till, även om hon är en rätt dålig skådespelerska. Jag förvånas över den öppna skildringen av hennes lesbiska äventyr med såväl pigor som vänner och jag förundras över hur Strindberg inte tycks räkna detta till otrohet utan bara de äventyr hon har, eller eventuellt har, men män. Han hanterar skvallret som uppstår när hon kysser kvinnor genom att ta med henne utomlands vid flera tillfällen, en skandal vill han inte ha. Siri å andra sidan verkar inte ha några planer på att sluta. Äktenskapet blir allt mer en styrkekamp där den som är starkast för tillfället också är den som har makten just då.
 
I boken finns också tydliga spår av det som pjäsen Fadren handlar om - Är han verkligen far till barnet? Siri gör också sitt bästa för att få honom att framstå som sinnesförvirrad  och hon är rätt listig, men Strindberg skulle nog kalla det slug och ondsint. Egentligen tycker jag att de båda beter sig illa genom hela äktenskapet. Egentligen tycker jag inte särskilt mycket om vare sig August eller Siri. Men ... Boken är fantastiskt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag läste denna ganska nyligen och gillar den verkligen. Tycker att Strindberg var en riktig ordkonstnär så man njuter av att läsa honom. Denna bok lämnar verkligen ut deras förhållanden på alla tänkbara sätt. ...och visst var dom egentligen riktigt hemska mot varandra båda två.

Svar: Har (tvingats) läst en del Strindberg tidigare, men aldrig gillat honom. Kanske var jag alldeles för ung då? Nu är jag i alla fall klart imponerad och nästan, nästan sugen på att läsa något mer av honom.
blogg_bohemen

2012-07-28 @ 16:28:35
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Lena

Denna har även jag läst under sommaren!

Svar: Det var kul att läsa vad du skrivit om den.
blogg_bohemen

2012-07-31 @ 13:33:04
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0