du hasar av trygghet

Nu har jag gjort så där igen. Läst ut en bok, tänkt skriva en massa genomtänkta saker om den, men så har det gått så många dagar att jag glömt bort det. Typiskt! Nåja, boken i fråga är Elin Grelssons Du hasar av trygghet

Du hasar av trygghet (inbunden)

Det går ju inte annat än säga att det är en tydligt feministisk bok, men jag tycker inte riktigt att Grelsson når ända fram. Det är som om hon fegar ur lite och inte vågar gå hela vägen med sitt feministiska budskap vare sig var gäller berättelsen i sig eller huvudkaraktären Sara. Sara är i trettioårsåldern och har fastnat i sin utveckling, i sitt förhållande, i sitt urtrista kontorsjobb. Huvudvärken är ständigt närvarande, som ett tryck över hela tillvaron. Sara revolterar i det tysta. Dricker för mycket, ligger med fel män, sjukskriver sig för ofta. Hur skall hon egentligen annars kunna förhålla sig till allt som förväntas av henne? 

Trots en viss förutsägbarhet tycker jag att böcker av det här slaget behövs. De är viktiga i sig och därför rekommenderar jag trots allt boken. Lite feministiskt perspektiv skadar ju inte.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0