svärmaren



Kände för att dyka ner i det där trygga och välbekanta deckarträsket igen så jag gick till biblioteket och snurrade lite på pocketsnurran och fick med mig Svärmaren av Anna Bovaller hem. Första boken av henne som jag läser, men jag kommer säkert att läsa fler.

Petra Wester, advokat på välkänd stockholmsbyrå, är den som i Bovallers böcker snokar runt och löser fall. Egentligen får man inte reda på så mycket mer om hennes nutida jag än att hon har ett distansförhållande med en annan advokat, men jag kan köpa det för det gör att handlingen blir lite mer i fokus. Handlingen är fylld av karaktärer och olika stickspår och kräver egentligen att man är mycket mer koncentrerad än vad jag var för att lösa fallet. I intrigen ryms både insideraffärer och fotbollssupportrar och handlingen spretar så mycket att jag ibland knappt hänger med men Bovaller får ihop det hela i slutet så det funkar. Som en sidohistoria följer vi också Petra tillbaka till den plats där hennes lillasyster Paula tillbringade sin sista sommar för att botas från sin anorexia och även denna historia vävs in i upplösningen så på det stora hela är detta en mycket genomarbetad deckare och jag mer eller mindre sträckläst den under fredagen. 

Ja, just det, jag har ju inte nämnt något om själva brottet. Det är Petra som en morgon hittar sin biträdande jurist Victoria död på golvet i advokatbyråns kök. Ett mord som leder fram till helt ny kunskap om Victoria och hennes liv. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0