klassiskt i os-tider

Mellan timmar i OS-soffan, med möjlighet att följa sporter man annars sällan ser (heja Lassi Karonen!), och fikastunder med vännerna har det inte blivit så mycket läsning. Tur då att det finns ett förlag som har tagit novellen på allvar och gett ut den i trevliga "pixiböcker" för vuxna. Jag pratar så klart om Novellix!
 
Ella gör sig fri (häftad)  Ett dockhem (häftad)
 
Idag har jag läst två av novellerna i klassiskerfyran: Ella gör sig fri av Karin Boye och Ett dockhem av August Strindberg. Boyes novell sa mig egentligen inte så mycket, men att göra sig fri utan att skilja sig är en intressant vinkling. Strindberg - nu känner jag igenom honom. Torr, lite småtrist. Uppenbart svårt för kvinnor som inte behöver män och är de dessutom religiösa blir det än jobbigare. Och självklart kan kvinnor lätt manipuleras så man får dem dit man vill ... Ett dockhem är inte min favorit, men jag kan tänka mig att läsa annat ur Giftas. Ja, någon av Giftasnovellerna har jag redan läst, men jag minns inte vilka. Föredrar man att läsa på skärm finns Giftas 1 och 2 att läsa på nätet på den finfina sidan Litteraturbanken.
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Men du, väldigt fina omslag!

Postat av: blogg_bohemen

Visst är de fina! De andra två novellerna i klassikerfyran är lika snygga de med.

2012-08-01 @ 23:25:37
Postat av: Nilmas Bokhylla

ååh det får jag spana in :)

Svar: Jag köpte mina på Akademibokhandeln, men de kanske finns på fler ställen.
blogg_bohemen

2012-08-02 @ 11:22:52
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0