den sjätte gudinnan


Karin Alfredssons böcker handlar om kvinnors sitution i olika länder i världen samtidigt som de också har drag av spänningsroman. I Den sjätte gudinnan träffar vi ett antal kvinnor i Indien. Personligen tycker jag nog detta är hennes bästa bok om läkaren Ellen Elg, men det kan möjligen bero på att jag har vissa förkunskaper och ett rätt stort intresse för just de indiska kvinnornas situation. De flesta kvinnorna i boken är lågkastiga och deras situation är fortfarande svår trots de nya lagarna som sakta, sakta ändrar på det gamla och starka kastsystemet.

Kali har en nyfödd och försörjer sig genom att tigga, men svälten är ständigt närvarande och mjölken till den lilla i stort sett obefintliga. Amrita representerar de många indiska kvinnor som blivit brännskadade eller dödade av sina män för att de inte levt upp till hustruplikten och fött ett barn, en son. Vi träffar också änkan som sitter vid brunnen och har koll på allt som händer i byn och den nya frun till Amritas f d make, även hon lever farligt.

Ellen samarbetar med advokaten och brahminkvinnan Madhu i ett FN-projekt, men snart dras de in i de livsöden som kvinnorna de möter kämpar med och de försöker hjälpa dem och få dem att driva sina fall i rätten.

För min del hade det räckt om boken hade handlat om detta, men parallellt finns också en historia som handlar om de omfattande stölder av gudabilder som förekommer runt om i Indien. Den delen känns inklämd och fyller ingen riktig funktion. Kvinnohistorier är Alfredssons bästa gren och jag ser fram emot att läsa mer av henne och jag hoppas nästan att hon på sikt stryker spänningsdelen helt.

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Ah, den har kommit i pocket nu. Bra, bra :)

2011-10-24 @ 00:42:08
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Pocket är bästa formatet! :)

2011-10-24 @ 21:47:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0