sånt jag berättar för allah




Hade en härlig helg i Söderköping med mina vänner, men så mycket läst blev det förstås inte, så därför har det blivit en liten minibloggpaus. Igår så kom jag dock på att jag läste en bok för ett par veckor sedan som jag inte skrivit om, Sånt jag berättar jag för Allah av Saphia Azzeddine.

I en liten håla i Nordafrika bor Jbara tillsammans med sin inskränkta familj, sina får och i bakgrunden finns den okunnige imamen. Jbara har sex upprepade gånger med en man bara för att få sin älsklingsyoghurt vilket ofrånkomligen leder till att hon blir gravid och hennes far slänger ut henne. Med sig tar hon den rosa resväska med västerländska underkläder som ramlat av från en buss som passerat genom byn. Jbara kämpar för att få det bättre men till stor del utnyttjas hon eller utnyttjar de män som kommer i hennes väg och under tiden vänder hon sig till Allah som är hennes bundsförvant.  

Det är en kort liten bok och den lämnar mig egentligen ganska oberörd, men det bäst i boken är Jbaras tilltal till Allah och henne ilska över sin livssituation.

Kommentarer
Postat av: Anna

Tänk att du kände dig oberörd, jag kände mig mest förbannad när jag läste den här boken. Så olika man kan uppfatta :-)

2011-11-23 @ 21:23:56
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Visst finns det mycket som skulle kunna uppröra mig mer än vad det gjorde, men det gick liksom för fort framåt. Jag som i vanliga fall gillar korta, snabblästa böcker hade den här gången gärna sett att boken fått ett par hundra sidor till.

2011-11-23 @ 21:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0