den perfekte mannen



Läser lite utanför min bekvämlighetszon igen, novellsamlingen Den perfekte mannen av Jonas Karlsson. Har hört mycket gott om Karlssons noveller och jag instämmer i hyllningskören. Det är intressanta noveller, lite annorlunda. Ett verkligt fynd - 10 kr på Bokia! 

Novellen Rummet får mig faktiskt att sitta helt försjunken och förundrad och det vet jag inte om jag någonsin gjort på det sättet vid läsning av novell. Berättaren, en anställd på någon slags svensk myndighet, ställer minst sagt till det på sin avdelningen, men också i läsarens huvud för i denna novell finns ständiga överraskningar. Även novellen Marcus faller mig i smaken. Här är det en ung man som för att skoja lite ställer sig i städskåpet hemma hos en kompis, men han blir av misstag inlåst i lägenheten och i panik fortsätter han hålla sig gömd även när kompisens lillasyster med vänner dyker upp.

Jag gillar språket och stämningarna som Karlsson skapar i sina noveller och de överraskningar som finns i flera av dem. Det här är också noveller som går att använda i mitt jobb vilket ytterligare är ett plus i kanten. Förena nytta med nöje är ju aldrig fel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0