jag skulle vara din hund



Åh, vilken njutning det var att läsa Annelie Jordahls Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Bara titeln i sig är så vacker att jag nästan blir tårögd.

Det är verkligen med värme som Jordahl skildrar den livslånga och omöjliga kärleken mellan Ellen Key och godsägaren Urban Feilitzen. Konvenansen och Urbans kärlek till sina barn hindrar dem från att leva ett liv tillsammans och de lever därför båda i en slags livssorg där arbetet som kritiker är det enda som legitimt för dem samman. Jag känner verkligen med dem båda och även om breven i boken är fiktiva berör de mig på samma sätt som om de vore verkliga. Boken håller mig fängslad ända till slutet när Ellen på äldre da'r lever på Strand tillsammans med sin hushållerska Malin. Inte heller det en helt okomplicerad relation.

Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

tack, påmindes nu om att jag vill läsa den här.

låter lite som 'hon älskade'...?



har du läst jordahls bok om klass?

2011-05-13 @ 01:13:54
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: läsdagboken, camilla

tack, påmindes om att jag vill läsa den här.

låter som henschens 'hon älskade'?



har du läst jordahls bok om klass? mkt bra



2011-05-13 @ 01:16:22
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

"Hon älskade" är väldigt bra, men personligen tycker jag nog att Jordahls bok är snäppet vassare. Jag rekommenderar den verkligen.



Har inte läst Jordahls bok om klass.

2011-05-13 @ 21:12:23
Postat av: Ann-Sofie (ooofbok.se)

Om du inte läst Tove Lefflers Den kärleken rekommenderar jag den också. Den är så intressant att läsa ihop med Jordahls bok därför att de handlar om samma tid och ämne (och Key)

2011-05-15 @ 19:18:48
Postat av: blogg_bohemen

Tack för tipset! Lefflers bok har en sådan där titel som i min värld är helt oemotståndlig! Den skrivs genast upp på den låååånga inköpslistan.

2011-05-15 @ 21:47:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0