eskil - riddaren av syrénbersån

Vill inte ens räkna på hur många timmar jag jobbat de två senaste veckorna, men lite (med betoning på lite) läsning innan jag utmattad somnat på kvällarna har jag ändå hunnit med även om jag inte hunnit skriva om böckerna här på bloggen. Nu när betygen är satta hoppas jag förstås hitta mer lästid och mer tid för avkoppling.



Gunilla Linn Perssons Eskil - riddaren av syrénbersån är en verklig pärla som delvis skildrar baksidan av det hyllade femtiotalet (institutioner, trångsynhet, kvarlevande nazi-sympatier etc.) samtidigt som det är en varm berättelse om en familj som kämpar och gläds åt sin lilla gosse, trots att det inte blev som det var tänkt. 

Karl-Astrid och Bernhard har upplevt många missfall men så, en bit över fyrtio, blir Karl-Astrid åter gravid och den här gången får hon behålla barnet. Hon tänker sig in i hur allt skall bli när Birger föds. Men när pojken väl föds visar det sig att han, med femtiotals termer uttryckt, är mongolid och hon uppmanas att lämna bort honom. Karl-Astrid vägrar, döper honom till Eskil, för det blev ju ingen Birger som det var tänkt, och tar med honom hem. Livet som familj tar sin början och det är inte alltid så lätt, men kärleken är stark.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0