primtalens ensamhet

Hittills har de nyinköpta böckerna visat sig vara precis så bra som jag hoppats, vilket efter en vår med rätt oinspirerad läsning är välbehövligt och upplyftande.


Paolo Giordanos bok Primtalens ensamhet har hyllats av många och på omslaget finns uppmaningen att läsa den i ett enda andetag. Det blev snarare ett par dagar för mig, men boken är verkligen något av ett mästerverk. Jag, som lider av ett lättare form av matematikfobi, var lite rädd för att mattereferenserna skulle bli för avancerade, men Giordano guidar mig genom primtalens hemligheter på ett tryggt och nyfikenhetsväckande sätt. Dessutom är det föredömligt lite matematik i boken och mer fokus på de ovanligt intressanta och komplexa huvudkaraktärerna Alice och Mattia.

Mattia och Michela är tvillingar, men medan Mattia är mycket intelligent är Michela förståndshandikappad. Som liten pojke har han ständigt och motvilligt Michela i släptåg. När det är på väg till ett födelsedagskalas bestämmer sig Mattia för att lämna systern i parken och hämta henne efter kalaset, men när han återvänder är hon spårlöst försvunnen. Alice, bokens andra huvudkaraktär, växer upp med en dominant far och en allt sjukare mor. Deras livsöden och hemligheter formar dem och påverkar hela deras vuxna liv. När de möts för första gången på en fest uppstår en kärlek som aldrig tycks bli av.  

Det här en bok som lockar till omläsning, trots att jag aldrig brukar läsa om böcker. Är helt säker på att det finns ännu fler sidor av Alice och Mattia att upptäcka, och kanske ångrar jag lite grand att jag inte drog ner på lästempot. 

Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

såg just filmversionen. har gått på bio i Italien nyligen och man kan säga att Isabella Rosselini gör chockcomeback efter lancômereklamen på 90-talet : )

2011-06-09 @ 21:00:11
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Oj, Isabella Rosselini! Är film sevärd?

2011-06-10 @ 13:37:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0