i långa loppet

Hallonbåtsflyktingen roade mig mycket så med viss självklarhet såg jag fram emot Miika Nousiainens senaste bok I långa loppet. Tyvärr levde den inte alls upp till mina förväntningar. Kanske för att den handlade om löpning, eller rättare sagt långdistanslöpning, en idrott jag verkligen aldrig ägnat mig åt och aldrig intresserat mig för under friidrottsevenemangen heller. Eller så är det för att jag inte har någon kunskap alls om de finska framgångsrika långdistanslöparna under 1900-talet. Namn som Maaninka, Ritola och Vainio klingar inte alls bekant men Paavo Nurmi har så klart inte ens jag missat.

Bokens berättas ur två perspektiv, den fanatiske pappan/tränaren Martti och tonårsdottern Heidi som bara vill att pappan skall må bra. Boken inleds med att sonen Jarkko, familjens och tillika Finlands stora långdistanshopp, försvinner på båten hem till Finland efter ett ungdomsmästerskap i Sverige. Martti har svårt att sörja öppet, men Heidi märker att pappan är nedstämd och bestämmer sig att börja löpträna för att muntra upp pappan. Martti går in för sin tränarroll med liv och lust och använder sig friskt av gamla träningstips från sina älskade finska långdistanslöpare samt en hel del egna och allt mer galna idéer. Heidis liv kretsar mer och mer kring löpning medan mamma Sirkka lågmält försöker avstyra de mest extrema inslagen, men vinner inget gehör. Familjen befinner sig snart i kris men Martti, som lever i tron att löpning är svaret på mänsklighetens alla bekymmer, tycks ovetande och sätter bara nya mål för Heidis träning samtidigt som Heidi börjar fundera på om hon verkligen vill hålla på med löpning.

Det blir som ni förstår en hel del träning i boken. Ibland är det tragikomiskt, men i längden blir det ändå mest tjatigt. Boken känns ett antal sidor för lång. Heidis strävan efter och kamp för att få ha ett normalt liv vid sidan om löpningen är i slutänden det enda som gör mig det minst villig att fortsätta läsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0