den onda viljan

Ack, det förlovade deckarlandet där böckerna är snabblästa och avkopplingsvärdet högt! Det är skönt att återvända till genren efter några försök med mindre inspirerande böcker som jag lämnat olästa.


Pocketsnurran på biblioteket är under sommarmånaderna väldigt urplockad så man får ta det som finns. Det var med viss tvekan och med tankarna hos de drabbade i Norge som jag lånade Karin Fossums Den onda viljan. Det är den nionde boken i serien om kommissarie Konrad Sejer. Själva kommissarien och hans kollega Skarre är dock helt överflödig i denna bok som till största delen handlar om vad som händer med de människor som begår ett brott som inte var planerat och överlagt. Jon får ett sammanbrott, Axel är den hårde som till varje pris vill undvika att ta konsekvenserna och Reilly dricker GHB och dövar samvetet. Ett brott leder gärna till ett brott till och så även i denna bok.

Fossum är hyllad, men jag undrar fortfarande varför. Kommer säkert att läsa fler böcker av henne eftersom de är korta och snabblästa men jag skulle nog hellre se henne lämna deckargenren och skriva romaner där hon får använda sina känsla för de psykologiska på ett bättre sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0