precious

Precious

Såg aldrig filmen och nu har jag läst boken känner jag att jag inte vill uppleva den i visuell version för Sapphires bok Precious är en ryslig berättelse. Jag blir riktigt illa berörd över hur denna unga flicka under hela sitt liv utnyttjats sexuellt av sin far och mor, hur hon blir slagen, gjord till piga, hur ingen någonsin tycks se henne som en människa. Hon kan inte läsa och skriva, hon fick sitt första barn med sin egen far när hon var tolv och när hon nu är sexton år och gravid för andra gången med sin egen far blir hon avstängd från skolan. Hon hamnar på en alternativ utbildning där hon för första gången möter någon som bryr sig om henne, någon som ser henne. Läraren Blue Rain blir ett stort stöd liksom de andra flickorna i klassen som också har många hemska livserfarenheter. 

Den version jag läste hade både engelska originaltexten och den svenska översättningen i samma bok. Jag gjorde ett försök att läsa den på engelska, men eftersom den är skriven på talspråk/slang visade sig bli alltför svårt (min engelska är lite knackig). Tyckte dock att den svenska översättningen funkade riktigt bra, trots svårigheten att översätta just slang på ett trovärdigt sätt. 

Kommentarer
Postat av: Lisa H

Åh, det där med att boken har både engelsk text OCH den svenska översättningen var något nytt för mig! Det har jag aldrig stött på eller hört talas om tidigare.

2011-01-15 @ 14:25:45
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Visst är det ett bra upplägg! Har Hamlet i en sådan version och det är rätt roligt att kunna titta på replikerna på gammelengelska ibland.

2011-01-16 @ 21:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0