fyrmästarens dotter


Fyrmästarens dotter

Inleder det nya bokåret med lite avkopplande deckarläsning i form av Ann Rosmans debut Fyrmästarens dotter. En helt OK berättelse (som dock andas en del av just debut och tappar tempo i mitten) med många trådar som driver berättelsen, som börjar med att ett lik hittas i en fyr som skall restureras, framåt. Gillar mest parallellberättelsen från 1960-talet som förklarar allt som händer i nutid. Den småstadsfina Siri skildras bäst av alla inblandade personer, medan polisen Karin förblir rätt anonym. 

I Rosmans deckare är det västkusten och Marstrand som gäller, vilket för mig känns fräscht efter allt Gotland och Öland, men Evert Taube blir det kanske en aning för mycket av. Andra delen i serien utkom under 2010 och heter Själakistan. Kan tänka mig att den är läsvärd i rent underhållningssyfte.

Kommentarer
Postat av: Camilla

den här läste jag i somras då den medföljde ngn tidning. deckargenren intresserar mig inte, men jag tyckte det var en debutbok av ganska hög kvalitet.

visst förekom många bokhyllor och någon härlig gammal excentriker, eller minns jag fel?

2011-01-05 @ 13:13:09
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Du minns helt rätt. Jag var inte heller intresserad av deckargenren innan kollegan MB övertygade mig, så nu läser jag ju en hel del lättsamma deckare. Men Rosman och Läckberg kanske jag kommer att undvika fortsättningsvis ...

2011-01-05 @ 14:52:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0