mr alis äktenskapsbyrå

Lite feel-good var precis vad jag behövde för att finna den riktiga läslusten igen. Tack för det, Farahad Zama och Mr Alis äktenskapsbyrå!


Boken påminner i stil och innehåll en hel del om bokserien om en viss kvinnlig detektiv i Botswana, men inte så mycket att det stör och jag blir glad när jag läser boken som utspelar sig i Indien och ger en inblick i hur arrangerandet av äktenskap går till samt att kast fortfarande spelar roll. Tänk kontaktannonsförmedling a la Indien med människor som har mer eller mindre orimliga krav på den tilltänkta maken eller makan. Mr Ali öppnar sin kontaktannonsförmedling för att ha något att fördriva tiden med efter pensionen men byrån blir snart populärare än väntat och han anställer Aruna som sin assistent. Samtidigt som de båda arbetar med att få sina klienter att hitta den rätta brottas de med problem på hemmafronten. Mr Ali har en son som engagerar sig i protester för orättvisor och blir arresterad och Aruna, som kommer från en mindre bemedlad familj, blir olyckligt kär i en rik man.

Någon djupare analys av boken tänker jag inte försöka mig på. Den kommer inte att hamna på klassikerlistorna i litteraturvetenskapskurserna för detta är ren underhållningslitteratur. En genre som vissa ibland rynkar på näsan åt vilket jag bara tycker är en slags snobberi för den fyller en viktig funktion för människor. Och lika gärna som att titta på TV kan man väl få bli avkopplat underhållen av en bok?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0