under lejonets blick

Under lejonets blick

Till jobbets bokcirkel har vi denna gång läst Under lejonets blick av Maaza Mengiste. Jag vet inte riktigt hur de andra upplevt boken eftersom vi skall träffas på torsdag, men jag tyckte den var ganska svårläst. Det är inte språket som gör den svår utan snarare det faktum att jag fullständigt saknar kunskap om revolutionen i Etiopien på 1970-talet. Även om berättelsen visserligen kan förstås ändå, är det en ständigt gnagande känsla av att inte riktigt förstå allt. Det blir helt enkelt lite segt, vilket är synd för jag vill verkligen tycka om den här boken som stundtals är riktigt otäck.
 
Hailu, läkare på ett av sjukhusen i Addis Abeba, försöker leva ett stillsamt familjeliv trots att revolutionen tar sin början. Yngste sonen lockas alltmer av motståndsgrupperna och fadern gör allt för att han inte skall beblanda sig med dem. Så avsätts kejsaren Haile Sellassie och en skoningslös militärjunta tar över makten. Skräcken sprider sig i staden och Hailu blir till sist indragen i den konflikt han i det längsta försökt undvika. Till Hailus sjukhus kommer en dag en svårt misshandlad flicka som Hailu blir tvingad att vårda. Patienten förändrar tillvaron för Hailu och hans familj och de dras på olika sätt in i de våldsamheter som alltmer styr vardagen.

Kommentarer
Postat av: Lyrans Noblesser

Jag kände också att jag saknade kunskap, men tycker att jag lärde mig en del av boken. Dessutom googlade jag faktiskt lite för jag blev nyfiken.

2011-11-04 @ 14:11:47
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0