någon sorts frid



Återvänder till de avkopplande deckarnas värld och denna gång blev det systrarna Camilla Grebes och Åsa Träffs debutbok Någon sorts frid. Jag gillar boken och jag gillar att misstänka nästintill alla för att förfölja psykoterapeuten Siri och mörda en av hennes patienter. Jag tycker också att Grebe/Träff lyckas göra sina huvudkaratärer på den privata psykitatrimottagningen levande, även om de kanske är lite väl schablonartade emellanåt. Å andra sidan är schabloner lätt att förlåt i denna genre som verkligen kryllar av dem. I ärlighetens namn är det väl också lite därför man gillar att koppla av med en deckare titt som tätt. 

Allra bäst tycker jag om avsnitten med terapisamtal. Det blir lite som en lightversion av In Treatment och dessutom är det ett uppiggande nytillskott i deckarvärlden. Över huvud taget gillar jag att fler yrkesgrupper befolkar deckarna nuförtiden. Det behövs annat än medelålders manliga kommissarier med en skilsmässa i bagaget och en osund livsstil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0