det där som nästan kväver dig



Novellsamlingar och jag går som bekant inte riktigt ihop, men när jag läste en recension i DN om Chimamanda Ngozi Adichies Det där som nästan kväver dig ställde jag mig genast i kö på biblioteket och till min stora glädje var det min tur att få den redan nu till påsk.

På det hela taget tycker jag att det är en läsvärd samling noveller, även om inte alla fångar mig. Bäst är de tre novellerna Jumping Monkey Hill, Det där som nästan kväver dig och Äktenskapsarrangörerna. I dess noveller får vi möta människor som på olika sätt försöker förhålla sig till spänning mellan Afrika och väst (mest USA i ärlighetens namn). Den brittiske professorn som bjuder in ett antal afrikanska författare till en work-shop och sedan säger att deras berättelser inte handlar om det riktiga Afrika. Männen som flyttar till USA och gör allt för att passa in. De iakttagande kvinnorna som hamnar i bakgrunden, men ändå inte framställs som svaga.

Jag gillar Ngozi Adichie men ändå kan jag inte låta bli att tänka att det vore intressant att läsa något av henne som inte tangerar de tidigare berörda ämnena. Det är på något sätt alltid trevligt när författare lämnar sin bekvämlighetszon och utmanar både sig själv och läsaren.

Måste också säga att omslaget är fantastiskt och får min röst som vackraste omslag hittills i år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0