erik dahlbergsgatan 30



Erik Dahlbergsgatan 30
av Annika Ruth Persson är en fristående fortsättning på Du och jag, Marie Curie (läs min kommentar här). Inte en ungdomsbok den här gången, Jenny har hunnit passera trettio och återvänder till Göteborg för en filmpremiär. I sitt tidigare kollektiv på titeladressen hittar hon sina gamla videoband från när hon var 23 år och boken är återblick där vi får följa den 23-åriga Jenny och hennes kollektivvänner.

Om jag skall vara ärlig gillade jag nog Du och jag, Marie Curie lite mer än denna uppföljare. Här finns mängder av tidsmarkörer som placerar berättelsen rätt i tiden, 1994, men samtidigt leder det till en att en rad lesbiska klichéer staplas på varandra och dessutom är berättelsen lite splittrad, så där som det blir när en författare vill få plats med allt i en och samma bok. Som lättillgänglig tågläsning funkade den i och för sig rätt bra, men någon bestående läsupplevelse är det knappast tal om.

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie på OOOF bok

Jag köpte boken när det kom ut, för den verkade så "trevlig". Men jag läste några sidor och tröttnade. Tror den ligger på landet och skräpar just nu. Bör alltså inte plocka fram den igen, vad det verkar...

2010-09-30 @ 09:03:41
URL: http://www.ooofbok.se
Postat av: C

lesbiska klichéer. suck. INTE gilla.

däremot gillade jag också marie curie

och sådana här fortsättningsberättelser är alltid intressanta

2010-09-30 @ 13:48:41
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Jag gillar också att köpa "trevliga" böcker emellanåt, särskilt om jag skall tillbringa många timmar på tåg. Denna bok bör du dock inte damma av, Ann-Sofie. I trevlig-kategorin rekommendera jag "En liten hattaffär på hörnet" istället.



Klichéerna bygger hela bokens handling - MKT tröttsamt!

2010-09-30 @ 14:24:54
Postat av: Ann-Sofie på OOOF bok

En liten hattaffär på hörnet - uppskriven!

2010-10-01 @ 07:56:58
URL: http://www.ooofbok.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0