öken


Öken

Hade tänkt mig ett litet "tema nordafrika" efter den mycket trevliga litterära utflykten till Kairo, och satsade på seriös läsning; nobelpristagaren Jean-Marie Gustave Le Clézios Öken. Har ända sedan vår resa genom södra Tunisien förra sommaren längtat tillbaka till de mäktiga bergs- och ökenlandskapen och hoppades så på denna bok. Men ...

Hur bra det än lät på baksidan med storslagna ökenlandskap, människoöden och kolonialismens baksidor, så orkar jag bara inte läsa längre än de första hundra sidorna. Det är så många ord. Clézio pratar och pratar och pratar och ingenting händer och det lilla som händer beskrivs så detaljerat att naturalisterna framstår som rena detaljslarvpellarna. Man blir utmattad, även om det förvisso är väldigt litterärt och vackert.


Kommentarer
Postat av: Camilla

nordafrikanska lästips:



Den omoraliske - André Gide

Den skyddande himlen - Paul Bowles (och filmen! wow!)

ngt av Tahar Ben Jelloun

2010-03-13 @ 20:38:00
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Tack för tipsen! Ben Jelloun har jag läst något av, minns inte vad, men vet att jag gillade det. Gide okänd för mig, liksom bowles. Alltid roligt med nya författarskap att bekanta sig med!

2010-03-13 @ 23:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0