den besynnerliga händelsen med hunden om natten


Den besynnerliga händelsen med hunden om natten

Vi har Mark Haddons bok Den besynnerliga händelsen med hunden om natten på skolan, fast på engelska. Det har hänt flera gånger att jag under några provvaktstillfällen påbörjat boken, men jag har aldrig hunnit särskilt långt. Min lästakt på engelska är väldigt långsam ... Nu såg jag, vid mitt senast besök hos en av de lokal bokhandlarna, att den kommit på svenska, så självklart åkte boken med den underfundiga titeln ned i shoppingkorgen.

Christopher förstår det mesta inom vetenskap, särskilt primtal, men människor, deras känslor och tvetydiga uttryck gör honom förvirrad eftersom han har Aspergers. En dag mördas grannfruns hund med en högaffel och Christopher bestämmer sig för att, i bästa Sherlock Holmes anda, lösa mysteriet med vem som dödat hunden och samtidigt skriva en bok om det. I sina efterforskningar får han dock reda på mer än så, inte minst en hel del om sin egen familj.

Det är charmigt berättat, och de små illustrationerna förgyller läsningen ytterligare. Vill man ha lättsam läsning i några timmar är den här boken ett bra tips. Framsidan på den svenska pocketutgåvan är dock allt annat än intresseväckande, så jag kan inte låta bli att visa det engelska omslaget också:

Curious Incident Of The Dog In The Night-Time


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0