utrensning

Utrensning

Som jag har väntat på att Sofi Oksanens Utrensning skall komma på pocket, men inte har den kommit snabbare för det. När jag så häromdagen passerade bibliotekets snabblånehylla och såg den stå där norpade jag kvickt åt mig den och till min stora glädje uppfyllde boken mina förväntningar. Inte minst tycker jag den är genialt uppbyggd med de olika årtalens händelser och stämningar skickligt ihopvävda. Tycker överlag att berättelsen som utspelar sig på 1940- och 50-talen är något starkare än den parallellhandling som utspelar sig på 1990-talet, men båda behövs och jag tycker att helheten är mycket läsvärd.

Sovjetunionen ockuperar Estland under andra världskriget och i romanens centrum finns den unga estniska kvinnan Aliide, som är förälskad i sin systers man, en motståndsman. Kärleken driver henne till handlingar och förräderier som hon får leva med resten av sitt liv. I början av 1990-talet hinner så historien ikapp henne när en ung flicka på flykt undan trafficing dyker upp i hennes trädgård. 

Någon som läst något annat av Oksanen? Är det lika bra?   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0