baddaren

Mitt första recensionsex! Nu känner jag mig som en riktig bokbloggare!

Baddaren

Baddaren
av Emma Hamberg handlar om konstnärsparet Maja och Pelle som bor på slottet på ön Hjortholmen mitt i Vänern. Den betydligt äldre Pelle är en hyllad skulptör med internationell karriär, medan Maja lever i hans skugga och blir alltmer uttråkad i ensamheten på ön. Efter en notis i tidningen bestämmer sig Maja för att starta en simskola för vuxna och hoppas på en stor skara människor och kulturella möten, men i slutänden kommer bara tre personer: perennodlaren Jens, frilansande kulturjournalisten Karin och den träningstokige nittonåringen Alex. Alla med personliga kriser och hemligheter som de försöker dölja, men som också hindrar dem från att leva det liv de vill leva.

Mitt första intryck var "åh, nej, en fyrtiotalsfilm förlagd till nutid!", men boken växer. Människorna på simkursen blir lite mer komplexa och det gäller även för relationen mellan Maja och Pelle. Det är trivsamt och även om en hel del av handlingen går att förutse håller Hamberg ändå läsarens intresse uppe. Jag gillar boken och läste den mer eller mindre i ett svep, funderar till och med på att läsa någon mer av Hambergs böcker under sommarens lediga dagar.

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Åh, vad roligt att få rec.ex!

2010-06-16 @ 14:34:45
Postat av: Anonym

Ja, det var verkligen en positiv överraskning att bli tillfrågad om man ville ha ett rec.ex. Och lite kul med en inbunden bok bland alla pocketböcker (som jag i och för sig älskar!).

2010-06-16 @ 16:48:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0