kjell

Kjell

OK, jag erkänner. Jag köpte boken bara för omslaget. Alla vi som tillhör generationen 70-talister har haft en kille i klassen som såg ut precis så. I min klass hette han Johan och var en supersnäll kille som dessutom bodde precis bredvid den skog (ja, egentligen var det väl mest ett gigantiskt slybuskage ...) vi alla tillbringande massvis med tid i under vår lågstadietid.

Kjell bor dock i en helt annan stad, i ett radhusområde där allt skall framstå som perfekt inför grannarna, där alla skolfröknar heter Margareta, glasögon kommer i pilotmodell och helst också med ena glaset tjockt och ogenomskinligt. Kjell dricker O´boy, massor av O´boy, och äter Skogaholmslimpa, blir tjockare och tjockare. Blir mobbad, av såväl klasskamrater som lärare och skolsyster, byter till musikklass bara för att fösas ihop med de gamla klasskamraterna i högstadiet igen. Träffar SYO:n som inte vet något om de yrken Kjell drömmer om och bläddrar i sin pärm med yrkesbeskrivningar från sextiotalet.

Igenkänningsfaktorn är skyhög, särskilt för en medtjockis som jag, men säkerligen för alla andra också. Jag nostalgitrippar och ler, men blir samtidigt lite arg när jag tänker på hur viktig konformitet var och är i detta avlånga land. Ingen får sticka ut för mycket och ibland blir det därför svårt att förverkliga sina drömmar. Men heja Kjell Eriksson, som trots SYO-tanten med smulig kofta, ändå lyckades med att bli "radiopratare"!

Kommentarer
Postat av: C

en del sorgliga passagee, men också många skratt, t.ex. att badhusets yuccapalm var kjells bäste vän!

2010-07-08 @ 14:31:20
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Min personliga favvoavsnitt är helt klart Kjells orienteringskarriär. Särskilt när det visar sig att fel Kjell fått inbjudan till stafetten. Så komiskt!

2010-07-08 @ 16:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0