höstoffer

Höstoffer

I år verkar alla läsa Kallentoft och så även jag. Höstoffer är nu utläst och precis som tidigare gillar jag hur Kallentoft bygger upp berättelsen och språket är som vanligt en fröjd i genren. Malin Fors är skörare än någonsin, dricker alldeles för mycket försummar sin relation med dottern Tove. Förhållande med ex-maken håller inte och allt är på det privata planet kämpigt. Mitt i allt får förstås Linköpingspolisen också ett mord att utreda, den nyblivne slottsägaren, advokat Jerry Petersson, hittas död i vallgraven en tidig och regnig oktobermorgon. (Regn är förresten vädertemat i boken). Det blir en utredning som går långsamt framåt och poliserna letar efter trådar både i advokatens förflutna och i hans affärer.

Ibland går det lite väl långsamt framåt, och i just denna bok måste jag erkänna att just brottet och offret intresserar mig mindre än i tidigare böcker av Kalletoft. Skildringarna av personerna är dock vassare än i tidigare böcker och det är dem som gör hela boken. Men visst är det en riktigt bra deckare, och visst kommer jag att läsa Vårlik när den kommer på pocket under våren 2011.



Kommentarer
Postat av: C

var det han som skrev fräsch, frisk & spontan? den gillade jag, men jag tror jag nöjer mig med den delen av hans författarskap.



brukar du läsa ann-sofies ooofbok? här är ett inlägg för dig: http://www.ooofbok.se/2010/07/nyreligiositet/

2010-07-06 @ 13:17:12
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Japp, det är mannen bakom Fräsch, frisk och spontan, en bok som jag också verkligen gillade. Vet att du inte är en deckarfantast, men ge första boken i Malin Fors-serien, Midvinterblot en chans. Riktigt bra!



Tack för länken!

2010-07-06 @ 16:15:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0