dem oss skyldiga äro




Min andra Cilla Naumann och jag måste säga att jag är imponerad. Gillar Naumanns sätt att bygga upp sina berättelser så att läsaren varsamt förs framåt samtidigt som det hela tiden finns något att tänka på. Ett skickligt författarskap som inte blir pretentiöst och sådant älskar jag.

Dem oss skyldiga äro handlar om Katrin som flyttar till Latinamerika med sin man och två små döttrar för att jobba med bistånd, för att förändra, för att rädda världen. Katrin har svårt i början, men anpassar sig och börjar arbeta tillsammans med en katolsk präst för att hjälpa unga flickor. Där möter hon Clara vars öde leder till att Katrin ifrågasätter hennes och makens roll i landet. Parallellt följer vi Maria Teresa, en äldre kvinna med vanskapt höft, som levt ett ensamt liv utan make och barn. En dag ligger det två nyfödda tvillingpojkar vid hennes dörr och hoppet om att bli moder tänds. Alla tre kvinnornas liv vävs samman i en berättelse som för varje sida blir mer intressant och som också visar på orättvisorna i världen, både sociala och ekonomiska.

Kommentarer
Postat av: C

naumann = en favorit även för mig.

upptäckte vid omstruktureringen inför inrättandet av Röda Rummet att jag hade en mängd böcker av henne.



liknande författare: anja snellman, t.ex. safari club

2010-12-03 @ 23:35:25
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Vad kul att fler upptäckt Naumann! Snellman har jag läst en bok av för mycket längesedan. Kanske dags att läsa om eller läsa något nytt av henne. Tack för tipset!

2010-12-04 @ 20:53:37
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0