dödgrävarens dotter


Dödgrävarens dotter

Det tog tid, men nu har jag tag mig igenom alla 600-sidorna i Joyce Carol Oates Dödgrävarens dotter. En riktig roman! Härligt efter alla deckare och annat mer eller mindre lättsmält och bra som konsumerats under sommaren. Välskrivet, inte minst vad gäller detaljer som dofter och synintryck. Jag blir lite rastlös i min läsning mot slutet, men det är nog bara för att jag har så svårt för tjocka böcker.

En tyskjudisk familj flyr under 30-talet till USA och faderna får jobb som dödgrävare i en liten stad. Familjen hånas av folket i staden och familjen blir alltmer trasig och fadern alltmer våldsam, en tragedi är oundviklig. Dottern flyttar från det lilla huset på kyrkogården, blir förälskad och inleder en relation med en man som visar sig vara lika våldsam som fadern. Hon flyr, tillsammans med sin son, byter identitet och börjar ett nytt liv, med ständiga flytter och förhoppningar om att sonen skall bli något stort. 

Rekommenderas!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Följer din blogg med spänning nu när du börjat ditt nya liv! Psykologi måste vara jättespännande.

Min favorit av JC Oates är Blonde, det är en av de där stora bokupplevelserna som lever kvar fortfarande i mig. Dödgrävarens dotter har jag inte läst (ännu), kanske blir av nu efter din recension av den. Men även jag har tjocka läxböcker att ta mig igenom i höst så tiden att läsa för nöjes skull är tyvärr begränsad...

2009-09-19 @ 18:27:07
Postat av: blogg_bohemen

Detta var faktiskt min första Oates, men det kan nog bli fler i framtiden! Kurslitteraturen tar onekligen tid att ta sig igenom och tentan närmar sig ... ovant att sitta på skolbänken igen! Vad pluggar du?

2009-09-20 @ 11:25:55
Postat av: Västmanländskan

Åh, den var ju bara SÅ bra!

2009-09-20 @ 22:23:40
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Jag läser årslång kurs om Renässansen nu när sonen börjat hos dagmamma. Det är en jättespännande period förstås men en del av kurslitteraturen är inte nådig tycker jag, som är gravid igen och verkar ha korkat igen hjärnan med amningshormoner redan...

2009-09-21 @ 18:27:16
Postat av: blogg_bohemen

Verkligen en spännande period! Kul med ett barn till på gång! Grattis!

2009-09-21 @ 20:43:44
Postat av: blogg_bohemen

Verkligen en spännande period! Kul med ett barn till på gång! Grattis!

2009-09-21 @ 20:43:55
Postat av: blogg_bohemen

Verkligen en spännande period! Kul med ett barn till på gång! Grattis!

2009-09-21 @ 20:44:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0