i närheten av solen

Så här i kurslitteraturens tidevarv längtade jag verkligen efter en lättsam bok att försvinna in i några timmar och efter att ha tittat igenom bokhögen bredvid sängen fastnade jag för I närheten av solen av Hanna Wallsten.

I närheten av solen

Bokens nav är huvudpersonens bokcafé där hennes stamkunder, vänner och en hemlös kvinna samlas och tillsammans upplever de alla en sommar fylld av mer eller mindre omvälvande händelser. Huvudpersonens sommar är den rörigaste med föräldrar vars äktenskap efter många år nu är på väg att raseras och mammans psykiska problem driver pappan till våldsamma handlingar.

Det är inte en fantastisk berättelse, jag kommer troligen att ha glömt den om en månad. Tidsfördriv, med lite svart humor. Boken är utgiven på Normal förlag, som i vanliga fall brukar överraska positivt, men i denna debutroman känns de homosexuella dragen mest som en efterhandskonstruktion för att få boken utgiven på just det förlaget, de saknar sammanhang och tillför inte berättelsen någonting och sådant irriterar mig alltid.

Satsar nu på läsning av deckare på tågresorna under nästa vecka. Besök i Gävle, Sundsvall och Fagersta står på schemat och besök hos både familj och vänner och dessutom lite shopping skall hinnas med. Kurslitteraturen får följa med för syns skull ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0