hemligheter

Hemligheter

Bokinköp på biblioteket - jodå, minsann! Ibland överraskar man sig själv!

Maja Spasova samlade under 2003-2004 in svenska folkets hemligheter som en del av ett konstprojekt. Många hörde av sig via mejl och brev och berättade sina högst personliga hemligheter. 450 av dessa hemligheter samlades sedan i en bok kallad just Hemligheter och självklart kunde nyfikna jag inte låta bli att införskaffa mig denna bok och snabbt sträckläsa den. Det blir lite som att tjuvläsa någons dagbok, fast med den skillanden att man inte vet vems hemlighet det är som man tar del av.

Här finns alla möjliga hemligheter om stort och smått samlade och här kommer några exempel: En kvinna som förgiftade maten på ett dagis för att hennes kille, kocken, skulle få skulden och därmed inte kunna ta det utlandsjobb han blivit erbjuden. Killen som erkänner att han "knullat med en orangutang" på en bordell i Asien och snart tänker återvända.
Personen som fuskar med deklarationen för att försvaret skall få mindre pengar till inköp av stridsflygplan. En kortfattat bekännelse om att "I sold my baby". Socialsekreteraren som avskyr sina klienter och tycker att de är parasiter. Den som tillhör Jehovas Vittnen men inte tror vare sig på Gud eller läran. Erkännande om otrohet mot andra och sig själv. Tjejen som hatar sin handikappade syster. Naturkunskapslärare som är allt annat än förtjust i fysik. Flera som berättar om grova övergrepp som de utsatts för men inte berättat om för någon. Den vars vän smalar på döda akvariefiskar och har dem i en burk i garderoben. Personen som försöker banta men får existentiell ångest på köpet. Den som skäms för att den gillar att göra pärlplattor. Erkännanden om att ha mördat en humla med en häcksax. Personen som slagit sönder sin cello och känner sig som den lyckligaste i världen. Min personliga favorit bland erkännandena måste ändå vara "Jag är blind. Och konstkritiker. Ingen har märkt nåt."


Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

den här ska jag kolla på idag.

påminner om Postsecret-projektet: http://postsecret.blogspot.com/



see you soon på bibl.

2009-08-01 @ 09:36:43
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Köpte den sista, men jag tar med mitt ex, så kan du låna det.

2009-08-01 @ 10:14:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0