nudelbagaren

Nudelbagaren

Seg boksommar hittills, trist nog. Läser två böcker parallellt, men ingen av dem intresserar mig egentligen, så nu har jag bestämt mig för att ge upp den ena, Nudelbagaren av Ma Jian. Boken är en humoriskt satir över det moderna Kina och dess ledare, men jag tror att mycket av den "röda humorn" går mig förbi.

I bokens centrum finns en författare och en professionell blodgivare som varje vecka träffas för att äta middag. Författaren tvingas skriva saker som partiet godkänner medan han egentligen vill skriva helt andra skrönor. Den enda av de skrönorna som hittills givit mig någon glädje är den om en man som hittar en brännugn och öppnar privat kremeringsverksamhet där han bränner såväl poeter som partisekreterare ...

Boken förbjöds i Kina, men inte ens det får mig att vilja läsa vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0