filosofiska söndagsklubben

Alexander McCall Smiths karaktär Mma Ramotswe har dykt upp i en rad böcker som alla är sådär lättsamt småmysiga att läsa en slö sommardag. Nu har samma författare kommit med en ny serie böcker där Isabel Dalhousie i Edinburgh är den kvinnliga huvudkaratären och eftersom lättsam läsning lockade ryckte jag den ur hyllan.

Filosofiska söndagsklubben

Isabel driver en filosofisk tidskrift och är särskilt intresserad av moraliskt förfall. Hennes hemhjälp Gracie är inte filosofiskt skolad, men en god människokännare väl värd att lyssna till emellanåt. I seriens första bok, Filosofiska söndagsklubben, befinner sig Isabel i ett konserthus samtidigt som en man faller ned från översta raden. Isabel börjar snart misstänka att mannen kanske inte fallit av egen vilja och påbörjar ett detektivarbete för att ta reda på vem som kan ha knuffat ned honom.

Tyvärr tycker jag att det känns som att McCall Smith bara tagit sin mall från tidigare serie, gett karaktärerna nya namn och bytt stad, och resultatet är inte i närheten lika tilltalande som myspyset i Botswana. Håller mig till Mma Ramotswe om jag vill läsa McCall Smith i fortsättningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0