ser mitt huvud tjockt ut i den här?

Omslagsbild: ISBN 9789170015816, Ser mitt huvud tjockt ut i den här?

Årets första "riktiga" bok blev en ungdomsbok som jag vid läsandet av en tidningsrecension blev lite nyfiken på - Ser mitt huvud tjockt ut i den här? av Randel Abdel Fattah.

Amal är 16 år och skall börja en nya termin på sin något snobbiga high school i Australien och bara några dagar innan terminsstart har hon bestämt sig för att börja bära slöja på heltid. Ett stort beslut, särskilt med tanke på att det inte finns någon annan på skolan som gör det. Påhejad av sina vänner tar hon ändå steget och får naturligtvis utstå en del kommentarer, inte minst från skolans populäraste tjejgäng. De flesta tar det dock med större ro än vad Amal kunde förutse och viktigast av allt är kanske att Adam fortfarande pratar med henne ...

En rolig bok om tonårstiden med goda vänner, lite krångliga föräldrar, pluggande och spirande kärlek, men här finns också allvarligare inslag som försök att gifta bort en 16-årig flicka mot hennes vilja och rasistiska tendenser vid jobbsökande. På det stora hela är det dock en varm bok som jag verkligen kan rekommendera om man känner för något lättläst och sprudlande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0