skulden

Omslagsbild: ISBN 9789170016295, Skulden

Jodi Picoults Allt för min syster var en intressant läsuppelvelese med många etiska frågor att fundera över och därför köpte jag en bok till av samma författare, Skulden, som jag nu läst ut. Fort gick det och bra var det!

I ett fridfullt amishsamhälle hittas en morgon ett nyfött, dött barn ute i ladugården. Först verkar ingen veta vems barnet är, men så uppdagas det att gårdens ogifta dotter måste ha fött barnet. Dottern nekar, trots läkarundersökning, till att hon fött barnet och hon nekar absolut till att ha dödat det. Ellie Hathaway, försvarsadvokat som befinner sig i trakten för att vila upp sig hos släktingar, tar sig an fallet. Ett fall som visar sig bli mycket komplicerat och som berör henne personligt.

Boken är intressant och fullproppad insyn i hur amish tänker och lever. Rättsfallet är också det spännande att följa och framför allt är det krocken mellan den "vanliga" amerikanska tillvaron och de värderingar som finns där i kontrast med amishfolkets uppfattning som får mig att tänka till. Picoult har skrivit fler böcker och jag kommer garanterat att läsa dem.

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

en liten utmaning finns på min blogg om du har lust

2009-02-02 @ 15:16:44
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com
Postat av: Västmanländskan

en liten utmaning finns på min blogg om du har lust

2009-02-02 @ 15:17:03
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0