milda makter

Ligger lite efter med bokbloggandet eftersom jag varit bortrest och i övrigt mest hängt i TV-soffan för att titta på spänningen i skidspåret.



Lånade Arto Paasilinnas Milda makter på biblioteket och ibland känns det extra bra med lånat istället för köpt. Brukar gilla Paasilinna, men denna bok kändes bara daterad och dessutom en aning för politisk för min smak. Jag lyssnade mig ändå igenom de sju skivorna eftersom Frej Lindkvist gjorde ett så bra jobb med inläsningen.

Birger jobbar som tornkransförare i Finland och sänder ibland en tanke eller en önskan mot himlen. När så Gud bestämmer sig för att ta ett sabbatsår från skapelsen, och framför allt den eländiga mänskligheten, utses Birger till vikarierande gud. Allt Birger vill är att jorden skall bli en god och rättvis plats, men det är kanske inte alltid så enkelt att vara den allsmäktige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0