80° från varmvattnet


80 grader från Varmvattnet

Karin Alfredssons 80° från Varmvattnet har lästs av några andra bokbloggare och nu har även jag sällat mig till skaran som läst den första boken om läkaren Ellen Elg, men jag är inte övertygad om Alfredsson som romanförfattare. Hon vill mycket, vill få läsaren engagerad i kvinnofrågor världen över, och visst blir man engagerad, men det är på bekostnad av historien som helhet  och det irriterar mig. 

Läsaren får insyn i den svåra tillvaron för unga flickor i Zambia där många blir gravida och dör i barnsäng medan aborter är förbjudna och HIV sprids som en följd av oviljan att använda kondom. En aktivistgrupp i Sverige försöker göra något åt situationen, med en katastrof som följd. I USA dör en högt uppsatt domare och en ung kvinna tar bussen bort från sitt liv som älskarinna åt sin far. Ellen Elg är berättelsens centrum, och den som alla dessa lösa trådar skall kopplas till och det är där som Alfredsson inte riktigt får till det. Kanske hade det räckt med Zambia och aktivistgruppen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0