norwegian wood

Norwegian wood

Bokcirkel var en ny och trivsam upplevelse! Riktigt intressant och roligt att höra hur andra tolkat boken, upplevt karaktärerna, tänkt kring miljö och tidsepok och allt annat som man kan tänkas prata om när det gäller en bok. Eftersom Murakamis Norwegian Wood utspelar sig i Japan blev det självklart en del diskussioner kring vad som är typiskt japanskt i boken och här var väl ingen av oss någon expert, så det blev en del förutfattade meningar och rena fördomar som vi funderade kring. 

Boken i sig tyckte jag ganska mycket om, framför allt för språket och stämningen. Den lite underlige manlige huvudkaraktären och hans kärleksrelation till sin döde väns tidigare flickvän blir jag inte riktigt klok på, men så är också den unga kvinnan i frågan psykiskt instabil och den unge man, som sagt, lite underlig . Det finns också en annan flicka som han dras till och hon är både en frisk fläkt och en karaktär som jag inte alls kan relatera till. Miljöerna i boken får mig att vilja upptäcka Japan och den japanska kulturen - vad finns egentligen i de klassiska lunchlådorna som nämns titt som tätt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0