kristallburen

Omslagsbild: ISBN 9789197504584, Kristallburen

Barbara Nadels andra bok om kommissarie Cetin i Istanbul fångade mig minst lika mycket som den första. I Kristallburen hittas en pojke med förtvinade lemmar mördad i ett stort gammalt hus med igenspikade fönster. En otäck berättelse med inslag av turkisk historia, motsättningar mellan folkgrupper och pedofili tar form och läsaren verkligen sugs in i berättelsen.

Boken lyfts ytterligare av Nadels intressanta personporträtt. Cetins far blir allt sämre och Cetin vägrar inse faktum, hans fru kämpar med barnen och svärfadern trots att hon inte är frisk. Cetins kollega Suleyman är fortsatt olyckligt gift, och börjar få känslor för en av de kvinnliga poliskonstaplarna, och känslorna är nog besvarade. Personerna som kretsar kring själva fallet är färgstarka och intressanta och jag överraskas en del mot slutet.

Cetin är min favorit bland deckarkaraktärerna och jag kommer självklart att fortsätta läsa böcker i denna serie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0