förorternas buddha

Vissa böcker är svåra att bedöma. Vissa läsupplevelser blir inte vad man tänkt sig. Ibland ger man upp en bok för att den är dålig, ibland för att man inte förstår och ibland för att det bara är fel tillfälle att läsa den. Boken Förorternas Buddha av Hanif Kureishi tillhör, för min del, den sista kategorin. Jag tänker inte ge upp den totalt, jag tänker bara vänta ett tag och se om jag blir sugen på att läsa ut den senare under hösten.

Omslagsbild: ISBN 9789173370684, Förorternas Buddha

Förorternas Buddha
handlar om Kamir och hans familj som bor i Londons södra förorter. Kamirs mor är brittiska och hans far är buddhist från Indien - en udda figur som börjat hålla andliga seanser för människor i området. Kamir längtar till det riktiga London, bort från förorterna och när hans far bestämmer sig för att lämna hans mor för att flytta samman med sin älskarinna går Kamirs dröm i uppfyllelse. Han börjar sakta med säkert att utforska allt som London har att erbjuda, och gör det gärna tillsammans med Charlie, hans stora kärlek.

Någon annan som läst den? Vad tyckte ni?


Kommentarer
Postat av: camilla

the buddha of suburbia är en av mina all-time favourites: nästan dödslistematerial!



finns även på DVD som TV-serie. du skulle älska de religiösa inslagen!

http://lasdagboken.blogdns.com/2007/index.php?entry=entry070909-214228

2008-09-21 @ 10:05:08
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Boktoka

Jag vill minnas att jag tyckte att den var okej, men också att jag reflekterade över känslan av att ha läst det förut. Inte den exakta berättelsen kanske, men känslan och språket. Lite samma samma som i många andra, vad ska man kalla dem... romaner med förorts/invandrarperspektiv.

2008-09-21 @ 12:44:11
URL: http://boktoka.wordpress.com
Postat av: blogg_bohemen

Min upplevelse av boken så långt jag läst, ungefär halvvägs, ligger närmare boktoka än camilla. Känns som att den aldrig kommer någonstans, en sådan där hopplös förortspojke som vill finna livet i storstaden. Tror att min upplevelse av bok skulle varit annorlunda om jag varit runt 20.

2008-09-21 @ 13:57:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0