döden och pingvinen

Omslagsbild: ISBN 9789127087934, Döden och pingvinen

Boken Döden och pingvinen av Andrej Kurkov är ett boktips jag fått, men jag minns tyvärr inte från vem.

I det post-sovjetiska, korrumperade Ukraina lever Viktor som försöker vara författare, men aldrig riktigt får till det. Han anställs istället av en tidning som skribent av nekrologer, ett arbeta han visar sig ha fallenhet för. Hemma i lägenheten finns Viktors deprimerade kungspingvin Misha som han hämtat från Kievs zoo som inte längre hade råd att mata honom. Viktor skriver nekrolog på nekrolog, men alla han skriver om envisas med att fortsätta leva. När så hans första dödsruna publiceras sätts ett händelseförlopp igång som Viktor inte kan styra över.

Intressant läsning, med en aning knepigt slut.


Kommentarer
Postat av: camilla

trodde nog att det var en sophie-bok, även om ditt förtroende för min boksmak kanske är skadat efter buddha of suburbia...hihi...

det var b som upptäckte pingvinen. han låter hälsa att det nu finns en uppföljare!



kram från c och j och en solig londonhelg

2008-09-27 @ 09:51:09
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

En aning avvaktande efter suburbia är jag kanske ... men jag har fortfarande en hel del boktips från dig på inköpslistan! :)



2008-09-29 @ 10:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0