gentlemän och spelare

Jag såg filmen Chocolat, älskade den, men inte tillräckligt mycket för att läsa Joanne Harris böcker med vin och och apelsiner i titlarna. Däremot lockades jag av titeln Gentlemän och spelare som dessutom hade ett lockande omslag och en spännande baksidestext. Ja, det är ju så jag väljer böcker ...



Handlingen utspelar sig på St Oswalds, en traditionstyngd internatskolan för pojkar. Inför det nya läsåret sker en rad förändringar både vad gäller personal och arbetsplatser och den excentriske latinläraren, som uppmärksammar allt och alla, muttrar ogillande. Sakta börjar tillvaro på skolan att bli alltmer osäker, saker försvinner, hemligheter sprids och osäkerheten är påtaglig. I bakgrunden finns en tretton år gammal händelse med olyckligt slut och det blir allt mer tydligt att det finns ett samband.

En riktig läsupplevelse! Miljö, personer, handling - jag gillar allt och jag älskar latinläraren! Rekommenderas varmt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0