raid och tjallarna

Raid och tjallarna

Känns som en evighet sedan jag läste ut en bok och därför överraskar det extra mycket att det är just en finsk fängelseskildring jag nu tagit mig igenom!

Harri Nykänens Raid och tjallarna utspelar sig på Skatuddens fängelse i Helsingfors där ett antal fångar sitter på skyddsavdelningen av olika anledningar. Allt följer en bestämd ordning tills den ökände Raid anländer för att sitta av ett kortare straff. Han provocerar fångarnas ledare och begär därefter att flyttas till skyddsavdelningen. Frågan är nu vad han egentligen har i åtanke. Skall han döda eller skydda någon? Varför har han valt fängelsestraff istället för böter? Skall han försöka få information och på så sätt sätta dit affärsmannen Luotola?

Långt ifrån det bästa jag läst, men den funkade och var bättre än vad jag någonsin kunnat tro. Titeln känns dock något ungdomsboksaktig, vilket inte handlingen är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0