i taket lyser stjärnorna



Inte ofta jag läser ungdomsböcker (läste dem knappt när jag själv var i den åldern), men på mitt senaste biblioteksbesök såg jag Johanna Thydells I taket lyser stjärnorna bland pocketböckerna och tyckte den var värd en chans. Ett bra val visade det sig då detta är en gripande och välskriven berättelse.

Jenna går i sjuan och tycker själv att hon bara borde behöva tänka på kompisar, fester , killar och varför hennes bröst inte växer. Situationen är dock en helt annan, hemma i lägenheten finns hennes svårt cancersjuka mor som bara blir sämre och sämre.

Jag läser boken med spänd förväntan, jag vill uppriktigt veta hur det skall gå för familjen. Hur skall det gå för Jenna med gamla kompisar som byts mot nya och killar som är kära fast inte i henne? Hur skall det gå för hennes mor? Kommer det att bli en bok med det väntade slutet att modern blir bättre, eller kommer tragedin att vara ett faktum?

Jag rekommenderar boken varmt till både högstadieklasser och alla vi andra som passerat högstadieåldern för längesedan, men ändå minns den med skräckblandad förtjusning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0