i minnenas tecken

Forsätter på deckartemat, även denna gång efter tips från kollegan MB som verkligen läser deckare av bästa sort! MB har länge talat om Reginald Hill som en av favoriter när det kommer till kriminalromaner, men jag har varit en aning avvaktande eftersom jag har sett de filmatiserade versionerna av böckerna om Dalziel och Pascoe på Kanal 9 och aldrig riktigt fastnat för dem.



Men, allt är värt en chans så när I minnenas tecken stod där i bokstället på ICA i Arvika norpade jag åt mig ett exemplar och det  visade sig vara riktigt lyckat! I denna bok är det några gamla universitetsvänner till Pascoe som hittas mördade och Pascoe är den som hittar dem. Samtidigt undersöker Dalziel ett antal inbrott och efter ett tag står det klart att de båda fallen har kopplingar till varandra. Om jag skall vara ärlig är handling lite sådär-spännande och upplösningen inte särskilt rafflande och kärlekshistorien mellan Pascoe och Ellie känns lite påtvingad ibland, men det är ändå mycket läsvärt, främst tack vara Hills språk. Detta är verkligen deckare med humor! Fyndiga kommentarer och humoristiskt, ömsinta beskrivningar av den bufflige Dalziel gör att jag ler och myser av att en deckare faktiskt kan vara riktigt god litteratur när den inte känns skriven efter mall ...

Tror att jag skall lyssna lite mer på MB:s tips framöver!

Kommentarer
Postat av: ela

jag gillar verkligen din blogg! har du lästa Ann Cleeves - Svart som natten? Kom i pocket i novemeber eller december.

2008-01-10 @ 14:58:48
URL: http://elas-bok.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Tack så mycket! Såg på din blogg att du bokat in bokmässan 2008 - du kommer att gilla den! Ett mecka för oss bokfantaster! Ann Cleeves har jag inte läst.

2008-01-10 @ 17:25:02
Postat av: Västmanländska i Skåne

Ja, Reginald Hill är så bra!

2008-01-13 @ 10:44:45
URL: http://ulejbro.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0